Heb jij dat ook dat het je af en toe allemaal even te druk is? Je al te snel teveel mensen om je heen hebt, het geluid te hard binnenkomt,  en het nieuws je kan raken?

Heb je vaak last van hoofdpijn in een drukke omgeving? Of moet je een flinke tijd bijkomen na een festival of evenement waar je geweest bent?

Het kan goed zijn dat je hooggevoelig bent. Je kunt hier een test doen.

Hooggevoelig en Burn-Out

In 1876 vond Alexander Bell de telefoon uit
In 1897 werd de de televisie uitgevonden.
In 1903 legde Orville Wright in een vlucht van 12 seconden 37 meter af.
In 1908 kwam de eerste T-Ford van de lopende band rollen.
In 1969 landde de Apollo 11 op de maan.
In 1973 vond Martin Cooper de mobiele telefoon uit. (heel mobiel was ie toen nog niet;))
In 1991 werd het world wide web uitgevonden door Berners – Lee.

De hoeveelheid prikkels die op een doorsnee dag bij ons binnenkomen is een veelvoud van de prikkels die nog geen 200 jaar geleden bij iemand binnenkwam!

Toen ik op de basisschool zat, deden computers net hun intrede. De mobiele telefoon had nog niemand… Ik ben eigenlijk blij dat ik een jeugd zonder mobieltje heb gehad! Heerlijk zorgeloos spelen, en om 18 uur moest je thuiskomen om te eten. En dat ging allemaal goed…Als je eens de tijd vergat, was er wel een ouder die op de fiets op zoek ging waar de jeugd nu weer uithing. Eenmaal gevonden, kreeg je een flinke preek en voortaan hield je de tijd wel wat beter in de gaten;))

Inmiddels weten we niet beter

Op Facebook laten we allemaal zien wat voor leuke dingen we vandaag allemaal gedaan hebben. Hoe meer, hoe beter!Veel kinderen gaan tegenwoordig ‘s morgens naar de voorschoolse opvang, dan naar school, daarna naar de buitenschoolse opvang. Daarnaast komen nog de hockey – voetbal of balletlessen, in het weekend wedstrijden en oefenen voor je pianoles.

We hebben allemaal honderden vrienden op Facebook. En natuurlijk moeten we allemaal altijd bereikbaar zijn. Dagelijks werken we een enorme lading e-mails door en houden alle social media bij. Ook moeten we op de hoogte blijven van het nieuws.

Als je wat gevoeliger bent voor indrukken, dan de gemiddelde mens (inmiddels is dit ruim 20% van de bevolking), is dit soms allemaal wat te veel. Je kunt dan overprikkeld raken. Daarnaast nemen mensen met hooggevoeligheid soms emoties over van anderen. Dit alles kan zorgen voor vermoeidheid en uitputting of zelfs een Burn-Out. Helaas wordt dit door de omgeving lang niet altijd begrepen.

Omgaan met Hooggevoeligheid

In deze maatschappij is het dus best lastig om goed met je hooggevoeligheid om te gaan.
Maar je kunt putten uit enorm veel sterke punten als hooggevoelig persoon!
Hierbij kun je denken aan:

  • Intuitief
  • Gevoeligheid
  • Verbinden
  • Creativiteit
  • Out of the box denken
  • Empathisch vermogen

Hoe kun je nou op een goede manier met hooggevoeligheid omgaan?
De volgende punten zijn erg belangrijk:

Zorg voor voldoende rustmomenten
Je hebt meer tijd om bij te komen van gebeurtenissen en prikkels als niet-hooggevoelige personen.
Zoek uit wat jouw energiegevers zijn, waar laad jij van op? Bijvoorbeeld even wandelen in de natuur, een dutje doen, even de stilte opzoeken of sporten. Je hebt meer alleen-tijd nodig dan mensen die niet hooggevoelig zijn. Je hersenen hebben nu eenmaal meer tijd nodig om prikkels te verwerken. Goed om daar rekening mee te houden.

Structuur
Structuur in je leven geeft rust. Rust en Regelmaat. Maak een goede planning, en organiseer je spullen op een overzichtelijke manier.

Herken de signalen
Herken de signalen die het lichaam afgeeft om kenbaar te maken dat het verlangt naar rust. Waar zit de spanning in je lichaam? Krijg je last van je rug? Wordt je kortaf? Zelf heb ik jarenlang met dagelijkse hoofdpijn rondgelopen. Nooit bij nagedacht dat dit een signaal was van mijn lichaam😒. Ik vond het vooral irritant en leefde op pijnstillers….Niet voor niks in een burn-out beland, maar inmiddels herken ik dit signaal;)

Aanleren ontspanningsmethoden
Wat is voor jou de fijnste manier om te ontspannen? Is dit een yogales? Neem je af en toe een fijne massage, of leer ademhalingstechnieken waar je snel van ontspant. (Tips: de app Smiling Mind of de nederlands app van VGZ voor ontspanningsoefeningen)

Prioriteiten stellen
Eerst je hoofd leegmaken, dan aan het volgende beginnen. Dus niet eerst je hele to-do lijst afwerken, en dan pas even rust nemen. Neem pauzes tussendoor, en blijf goed invoelen waar je behoefte aan hebt. Zo voorkom je overprikkeling.

Leren controleren van gedachten. 
Ik leg een superwaardevolle techniek uit in video 3 van mijn gratis video-serie Eerste Hulp Bij Burn-Out. Met deze techniek gebaseerd op cognitieve gedragstherapie, leer je je negatieve gedachten herkennen, en omkeren naar een meer helpende gedachte. Hieronder kun je je inschrijven voor deze video-serie. Ook een mindfullness- training kan helpen om je gedachten te controleren.

Voor meer tips of vragen kun je altijd contact met me opnemen!