Als je een burn-out hebt, wil je niets liever dan zo snel mogelijk weer opkrabbelen. Weer jezelf zijn. Gewoon weer normaal mee kunnen doen. Tijdens het herstel van je burn-out, is het verschijnsel 2 stappen vooruit – 1 achteruit doodnormaal. Zelfs 2 stappen vooruit – 3 stappen achteruit, als je die 2 stappen iets te enthousiast hebt gezet, is normaal.

Maar als je al deze stappen hebt overwonnen, en herstellende bent van je burn-out, wil je natuurlijk nooit weer terug naar die nare, donkere periode. En toch komt het ontzettend veel voor, mensen die een tweede of zelfs een derde burn-out krijgen! Welke fouten maken zij?

 

Je wilt weer de persoon worden die je was. 

 

Logisch, je weet niet anders. Je wilt weer naar die oude vertrouwde persoon terug. En dat is wat de meeste mensen ook doen. Gewoon weer doooooorrr. Maar vergeet niet dat die persoon die je was, ervoor heeft gezorgd dat je burn-out bent geraakt. Die persoon die over haar grenzen heen ging, die persoon die maar door en door ging. De persoon die alle lichamelijke signalen van haar lichaam negeerde, want ik moet….

Sta open voor de nieuwe persoon die je gaat worden. Geef jezelf de ruimte. Niets is meer wat het was, ga op onderzoek uit! Wat voelt nu echt goed voor jouw? Niet voor een ander. Nee, helemaal voor jouw.
Luister naar je lichaam, waar heb je nu echt behoefte aan? Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Welke patronen liggen daaraan ten grondslag?

Ik heb een blog geschreven die je meer inzicht zal geven in het gedrag waardoor het zo ver heeft kunnen komen. Je leest hem hier.

 

Denken dat het aan jou ligt.

 

Het is niet voor niks dat meer dan een miljoen (laat die cijfers even op je inwerken) mensen een burn-out heeft. Wanneer komt het inzicht? Het ligt niet aan de mensen, het ligt aan de samenleving!
Stressklachten zijn de normaalste zaak van de wereld

Een zere nek of rug.
Druk, druk, druk zijn
Niet naar je lichaam luisteren
Doen wat er van je verwacht wordt.
Veel geld verdienen staat gelijk aan succesvol zijn,het hoogst haalbare doel.

Alleen omdat dit alles de sociaal geaccepteerd norm is! Maar is normaal altijd goed?
Met zijn allen gestrest en ongelukkig zijn, want het is normaal….

Het is dus eigenlijk niet meer dan een logisch gevolg dat mensen instorten. Je lichaam trekt aan de bel, je geest trekt aan de bel. Het kan zo niet langer!
Jij bent uniek, en je verdient beter dan een lage kwaliteit van leven!

 

Een tijdslimiet opleggen.

 

Onze maatschappij is gericht op snel. Zo snel mogelijk weer beter, neem maar een pilletje of  volg een cursus en dan moet je maar weer hersteld zijn. En ook al verlangt de maatschappij dit niet van je, dan doe je het zelf wel, of niet?:) Geef jezelf toestemming om de tijd te nemen. Voor je herstel. Voor je activiteiten. Voor werken. Neem de tijd die je nodig hebt.

 

Bang zijn om niks te doen

 

Vervelen is goed voor je! Maar tegenwoordig lijkt het uitgestorven. Iedereen heeft altijd haast, niks doen is een kunst die bijna niemand meer beheerst. Terwijl die rust zo hard nodig is. Je hersenen krijgen geen tijd meer om bij te komen, want ze worden continu blootgesteld aan prikkels.

Creatieve ideeën ontstaan vanuit de rust, anders ie er geen ruimte voor. En pas in de stilte krijg je contact met jezelf. Dus, de opdracht van vandaag: ga eens niks doen en zie wat er gebeurt!

 

Verkeerde prioriteiten

 

Je eerste prioriteit zal altijd jezelf moeten zijn. Zo, dat klinkt egoïstisch he! Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Wat hebben anderen aan je, als jouw energie op is? Niets….

Een goede tip die je hiervoor kunt gebruiken is: Behandel jezelf zo als je een goede vriendin behandeld, of je kind. Zou je ook zo streng zijn tegen je vriendin als dat je tegen jezelf bent. Vast niet! Wees lief voor jezelf, luister naar je behoeftes en heb schijt aan meningen die er niet toe doen. Dat scheelt een hoop energie;)