Ken jij al jouw ikken?

Pfff, wat een drukke dag. Ik voel mijn hoofd bonzen, en de spieren in mijn nek zijn keihard. Mijn kind ligt boven in bed voor zijn middagslaapje. Dat zou ik nou ook wel even willen…..Even lekker een dutje doen. Dat zou heerlijk zijn na weer een korte nacht. Maar dan komt er een andere gedachte op die zegt: kom op zeg, daar heb je echt geen tijd voor! Je moet nog zoveel doen! En bovendien, wie gaat er nou midden op de dag in bed liggen?!

Iedereen heeft wel zo’n soort stem op bepaalde momenten. In bovenstaand voorbeeld kun je deze stem de “Pusher” noemen. Welke stem de boventoon voert, is voor iedereen verschillend.Sommige kanten in jou worden door je omgeving gewaardeerd of gestimuleerd. Andere kanten kunnen rekening op afkeuring of worden gewoon niet gezien. Van kinds af aan leer je snel welk gedrag een positief effect heeft, en welk gedrag dat niet heeft. Als kind ben je afhankelijk van je omgeving en het is dan ook van levensbelang om diegene die voor jou zorgt blij te maken en dus bij je te houden.

Maar die kanten van jezelf die je als kind goed van pas kwamen, zijn een groot deel van hun nut verloren als je eenmaal bent opgegroeid tot een onafhankelijke volwassene. De hiervoor genoemde “Pusher” kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je in een burn-out terecht komt. En als je een sterk ontwikkelde “Pleaser” in je hebt, kan deze ervoor zorgen dat je niet voor jezelf opkomt en over je heen laat lopen.Maar inmiddels ben je zo vergroeid met al je sterk ontwikkelende kanten, dat je kunt denken: Maar ja, zo ben ik nu eenmaal…

Toch is dat niet waar, je bent veel meer dan alleen je sterk ontwikkelde kanten. Ook je minder gestimuleerde kanten zijn nog aanwezig. Tegenover een sterk ontwikkelde “Perfectionist”staat een minder ontwikkelde “goed is goed genoeg” kant. Ben jij je bewust van je sterk ontwikkelde kanten en je minder sterk (of onderdrukte) kanten? En weet je waar ze vandaan komen?

Verschillende “ikken”

Een voorbeeld van de verschillende ikken die vaak voorkomen in onze westerse wereld en hun tegenhangers:

  • Innerlijke criticus  – Zelfacceptatie
  •  Pleaser  – Egoïst
  •  Pusher – Relaxt
  •  Rationele denker – Impulsief

En zo zijn er nog honderden;) Al deze kanten kunnen je ook als volwassene nog van grote waarde zijn. De pleaser bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je conflicten voorkomt en vaak aardig wordt gevonden. Maar als je wat meer de balans kan vinden tussen de “Pleaser” en de “Egoïst”, kun je ook gebruik maken van de sterke kanten van de egoïst. Zoals voor jezelf opkomen en goed voor jezelf zorgen.

Bewustwording

De eerste stap die je kunt nemen als je wat meer balans wilt, is bewustwording. Stel jezelf de vraag wat jou primaire sterk ontwikkelde kanten zijn. Schrijf ze op en bedenk daarna welke minder ontwikkelde kanten daar tegenover staan. Als je je eenmaal bewust bent van deze kanten, heb je ook sneller door wanneer je vervalt in typisch pusher-gedrag.

Het is nog niet zo simpel om je bewust te worden van iets dat onbewust gebeurt. En al helemaal niet om een minder ontwikkelde (= onbekend dus onveilig) kant de ruimte te geven.Je kunt hiervoor de volgende oefening doen:

Wie zijn jouw primaire ikken? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welk gedrag vertoon je automatisch, zonder erbij na te denken. Gedrag waarvan je zegt: voordat ik het wist…(had ik het alweer geregeld, had ik al weer ja gezegd enz.)
  • Hoe gedraag je je onder spanning en stress?
  • Hoe typeren mensen die je kennen jou (jij bent echt een….)?

Waar zorgen jouw primaire ikken voor? Kijk eens naar 1 of 2 ikken die er veel zijn in jouw leven.

  • Sinds wanneer maken deze ikken deel uit van je leven?
  • Zijn ze op een specifiek moment gekomen en waarom waren ze er?
  • Welk voordeel heeft hun aanwezigheid?
  • Waarvoor proberen deze ikken je te behoeden?

Wil je meer lezen over je verschillende ikken,tips om de balans te vinden en oefeningen? lees dan het boek : Ik (k)en mijn ikken – Karin Brugman.

Als je last ondervindt van een (te) sterk ontwikkelde kant, is het ook mogelijk dit te onderzoeken tijdens een coachsessie.

Hoe gaat dat in z’n werk

Een activiteit met een paard is de ideale mogelijkheid om te oefenen met je verschillende kanten. Hoe zou het zijn om een activiteit te doen vanuit een minder ontwikkelde kant ( bijv. de relaxte)? Hoe voelt dat? Hoe reageert het paard daarop? Wat is het verschil tussen de uitvoering van de activiteit vanuit je sterk ontwikkelde kant( bijv. de perfectionist)?

Je leert door dit soort oefeningen te doen steeds bewuster te zijn en de balans te vinden. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier 

Sterk ontwikkelde pusher

Als je een sterk ontwikkelde Pusher hebt, ben je niet alleen. Dit komt vaak voor in onze cultuur. Je loopt hierdoor wel een groot risico op een burn-out, omdat je zoveel MOET van jezelf en vaak moeilijk rust kan nemen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, schrijf je dan in voor mijn GRATIS video-serie: Eerste hulp bij Burn-Out.

Hierin vind je oa:

De BELANGRIJKSTE eerste stap die je MOET nemen als je een burn-out hebt;

Hoe je je energie weer terug krijgt EN houdt;

DE techniek om van die negatieve gedachten af te komen;

Handige oefeningen om weer contact te krijgen met je lichaam en te ontspannen.

 

 

 

Bron: Ik ken mijn Ikken – Karin Brugman