Waarschuwing

Je ziet ze steeds vaker voorbij komen, prachtige verhalen van al het goeds wat een burn-out heeft opgeleverd in iemands leven. Een wake-up call, even flink door de shit, en daarna een droomleven leiden. “Een burn-out is het beste wat mij ooit is overkomen” en “Een nieuw leven door mijn burn-out”,  zijn koppen die het goed doen. En het is natuurlijk heerlijk voor deze mensen dat het uiteindelijk zo goed is afgelopen!

Burnout

Maar dat het voor zoveel mensen zover moet komen, dat je eerst een burn-out nodig hebt om te kunnen kiezen voor een leven wat bij je past, vind ik zorgelijk. Ik zou persoonlijk nooit zeggen dat een burn-out het beste is wat mij ooit is overkomen. Ik had die periode graag willen missen en gun het mijn ergste vijand nog niet.  Hoe zou het zijn als je dat mooi leven kunt hebben zonder jezelf eerst volledig de vernieling in te werken? Dat er niet eerst een wake-up call nodig is, om te gaan luisteren naar jezelf?

Herstel

Daarnaast kun je zeker volledig herstellen, maar dat gebeurt niet altijd.  Het gebeurt regelmatig dat mensen klachten blijven houden na hun burn-out. Concentratie- en geheugenklachten komen vaak voor, maar ook paniek- en angstgevoelens. Minder energie, en slecht tegen prikkels kunnen ook een gevolg zijn van een burn-out. Zelf merk ik dat ik nog steeds veel gevoeliger ben voor stress, weinig prikkels kan hebben en mijn energie-niveau veel lager is dan voorheen.

 Hoe langer je door blijft gaan , hoe meer schade je aanricht. Neem jezelf en je gezondheid dus serieus, voorkomen is zoveel beter dan genezen!

 Toekomst

Zou het niet mooi zijn als we dit soort dingen al op school zouden leren? Luisteren naar je lichaam? Doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent? Grenzen aanvoelen en aangeven? Je intuïtie volgen? Volgens mij zou zo’n basis een hele hoop ellende schelen in de toekomst!

Burnout voorkomen

Zoals gezegd, een burn-out voorkomen is dus belangrijk. Maar hoe doe je dat dan? Als je dus niet hebt geleerd (of eigenlijk hebt afgeleerd) om te luisteren naar je lichaam, je grenzen aan te geven etc. ?

Hier een paar tips:

Signaleren

 Zodra je signaleert dat het niet goed met je gaat, dat je veel stress ervaart of dat je last hebt van (onverklaarbare() lichamelijke klachten: Kom in actie! Zorg voor jezelf! Dit is niet het moment om te denken: maar ik moet doorgaan, want….Nee niet dus, niemand anders doet het, JIJ moet voor jezelf zorgen. Dus, neem rust, ga op tijd naar bed zodat je aan voldoende slaap komt. Eet gezond. Drink minder koffie en alcohol.

Wat is de oorzaak van je stress?

Heb je last van stress, onderzoek dan wat daar precies de oorzaak van is.

Moet je teveel doen in te weinig tijd? Dan is de oplossing simpel, je doelen bijstellen, je kunt niet meer doen dan je kunt. En wees eens eerlijk, is het allemaal echt zo belangrijk dat het ten koste moet gaan van je gezondheid? Dacht het niet!

Wordt je stress veroorzaakt door de mening van anderen? Denk je regelmatig: Wat zullen ze van me denken? of Ze vinden me vast niet aardig of goed genoeg als ik dat doe. Dit zorgt ervoor dat je op je tenen gaat lopen en niet jezelf kunt zijn., Dat kost bergen energie!

Je denkt te weten wat de ander vindt en je past jezelf aan om afkeuring te voorkomen.

In de praktijk zijn mensen voornamelijk met zichzelf bezig, en dus niet met jou! Goed nieuws😉. Kritiek of afkeuring heeft ook niets met jou te maken, maar alles met de persoon die deze kritiek uit. Hoor het aan, denk erover na en kijk of je er iets mee kunt. En leg het dan naast je neer.

Ochtendritueel

Het eerste uur van de dag zet de toon. Als je dan al stress ervaart, is de kans groot dat de rest van de dag niet veel anders zal zijn. Zorg daarom voor een vast ochtendritueel. Neem er ruim de tijd voor, zodat je niet hoeft te haasten. Kies een ochtendritueel dat bij je past. Maak een ochtendwandeling(etje), mediteer, lees de krant, of zorg dat je rustig de tijd hebt voor een ontbijt met je gezin.

Beweeg

 Als je stress en vermoeidheid ervaart, is het erg moeilijk om je ertoe te zetten om te bewegen. Probeer het toch te doen, een blokje om doet al wonderen. Of neem een hond, dan moet je wel😉 En nog gezellig ook.

Pauzes en vakantie

 Neem ze, ze zijn er niet voor niets.

Offline

 Neem af en toe eens tijd offline. Zet je werktelefoon uit als je thuis bent. Laat je telefoon eens in je tas. Pak eens een boek in plaats van tv-kijken of luister muziek.

Creatief

Als je last hebt van stress is het vaak lastig om helder en creatief te denken. Blaas je creativiteit daarom nieuw leven in. Iedereen kan creatief zijn, zoek iets wat bij je past.Verf bijvoorbeeld een kastje, schrijf een stuk in een journal, zet iets in elkaar, ga tekenen of kleuren of werk in je moestuin. Naast dat je creatief bezig bent, is het ook nog erg ontspannend!

Heb je hulp nodig om met stress om te gaan en een burn-out te voorkomen?

Neem dan hier contact met me op!